BBI JU

Kent u de BBI JU? Deze vijf letters zijn het acroniem van ‘Bio Based Industries Joint Undertaking’, de gemeenschappelijke onderneming Bio Industries (BBI JU), een partnerschap van 3,7 miljard euro tussen de Europese Commissie en het Consortium voor bio-industrieën (BIC), dat de ontwikkeling van innovatieve en concurrerende bio-industrieën in Europa ondersteunt door investeringsrisico's te beperken en samenwerking tussen de wetenschappelijke gemeenschap en de industrie te bevorderen.

BBI JU beheert de oproepen tot het indienen van voorstellen voor concurrerende projecten en ziet toe op de uitvoering ervan. Het BBI JU-initiatief levert een aanzienlijke bijdrage aan de Europese Green Deal en gelijkwaardig EU-beleid, zoals onder meer de Europese strategie voor de bio-economie, de Europese strategie voor biodiversiteit en de Europese industriële strategie.

BBI is opgericht voor de periode 2014 - 2024, aldus Nicoló Giacomuzzi-Moore, hoofd van het departement Administratie en Financiën van de BBI JU. Samen met zijn collega Killy Andzouana Oby, HR Manager, bespreken we de recente samenwerking tussen HR Partners en BBI JU in het kader van de coronacrisis.

Hoe staat het met het welzijn?

“Toen we van de ene dag op de andere in lockdown gingen en 100% gingen telewerken, wensten we al snel de impact te evalueren van deze uitzonderlijke situatie op het welzijn van ons personeel, wat neerkomt op een dertigtal mensen”, legt Killy uit. “We zochten daarom een externe partner die een dergelijke enquête in goede banen kon leiden en op wetenschappelijke basis. Dit was het geval bij HR Partners, dat hiervoor samenwerkt met de Universiteit van Leuven.”

“We vinden het belangrijk beroep te kunnen doen op de expertise van externe consultants om dergelijke missies te leiden die we zelf niet uitvoeren door onze werklast”, vertelt Nicoló. “Voor ons personeel is het bovendien geruststellend dat deze initiatieven geleid worden door een externe zelfstandige partner die gespecialiseerd is in deze materie, en dat zowel op het vlak van objectiviteit als wat betreft de vertrouwelijkheid”, benadrukt Killy.

Positieve resultaten

En de resultaten van deze enquête over het welzijn van het personeel? “De feedback van onze collega’s was eerder positief: het gevoel overheerste dat we alles hadden gedaan wat we konden voor hun welzijn. Hun feedback heeft ons ook toegelaten om concrete acties te lanceren, zoals bijvoorbeeld ergonomische schermen of stoelen die onze medewerkers thuis mogen gebruiken”, vertelt Nicoló.

“Deze resultaten hebben ook aangetoond hoe essentieel het is om de terugkeer naar het kantoor nauwgezet voor te bereiden, gezien de veranderde gewoontes door 100% telewerk”, voegt Killy toe. “Het zijn ook deze veranderde gewoontes die ons ertoe hebben aangezet om een reeks kleine opleidingen op te starten om thuiswerk beter te beleven. Juist eten, stress vermijden … deze opleidingen van ongeveer een uur werden een à twee keer per week aangeboden gedurende vele maanden.”

Een terugkeerstrategie

HR Partners heeft ook bijgedragen tot de uitwerking van een strategie voor de terugkeer naar het kantoor in het kader van de sterk toegenomen New Ways of Working. “Samen met HR Partners hebben we nagedacht over de inhoud van een nieuwe enquête op maat om de verwachtingen van medewerkers te begrijpen rond deze terugkeer. Het aantal dagen op kantoor en thuis, burelen op een plateau of individueel, de digitalisering van de processen … Alle aspecten werden onder het licht gehouden. Daardoor konden we rekening houden met hun meningen over de terugkeerstrategie, die van kracht is sinds september. Net als bij de eerste enquête, kwam de tussenkomst van HR Partners tegemoet aan onze verwachtingen en had deze een reële meerwaarde voor onze strategische visie”, besluit Nicoló.

 

Alle artikelen