De Comet Group

Candice Duvivier, HR-directeur van de Comet Group, benadert haar missies op een directe manier voor alle bedrijven binnen de groep. Toen ze haar team moest versterken met Payroll-professionals, wendde ze zich tot HR Partners. "Profielanalyse, kandidaten zoeken, screening, eerste gesprekken... Ik hoefde alleen in te grijpen op cruciale momenten, wat net zo comfortabel als efficiënt bleek te zijn!"

De omschakeling van tweedehands schroot in Charleroi naar dat van toonaangevende technologische speler in de terugwinning en recycling van metalen: dit is het pad dat de Comet Group heeft gevolgd om zich te vestigen als een wereldleider in recycling van zeer specifieke materialen. Groupe Comet groeit voortdurend en bestaat uit verschillende bedrijven, met een aanwezigheid in België, Europa, Azië en Zuid-Amerika. Comet heeft meer dan 400 medewerkers in dienst, en dit zal blijven toenemen, omdat er veel aanwervingsactiviteiten zijn.

Een sleutelspeler in de circulaire economie

"Ferrometalen en non-ferrometalen, afgedankte voertuigen, elektronische of elektrische apparatuurafval, maalselresiduen... Door onze eigen technologieën te ontwikkelen, zijn we in staat om bijna 100% van bepaalde materialen terug te winnen. Gezien de lopende energietransitie die steeds meer metalen vereist, zoals die in batterijen, toont onze strategische visie steeds meer zijn relevantie. Deze steeds fijnere terugwinning is een zeer specifieke expertise. Dit engagement in de circulaire economie betekent ook dat we diverse professionele profielen in de groep hebben, variërend van mensen die professioneel worden ingevoerd om een auto met een hamer te demonteren tot doctoraatsstudenten in R&D die onderzoek doen naar zeer specifieke materialen. Gezien de diversiteit van de taken bieden we onze medewerkers veel mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling en opleidingen", vertelt Candice.

Wanhopige zoektocht naar payroll-specialisten

Vanwege de groei van het personeelsbestand hadden Candice en haar team versterking nodig, vooral voor hun Payroll-taken. Maar hoe vind je de perfecte kandidaat voor dit schaarse beroep?

"We hebben HR Partners gevraagd om het volledige wervingsproces te beheren voor de twee payroll-specialisten die we nodig hadden. Waarom hebben we deze taak uitbesteed? Ten eerste omdat we overbelast waren. Maar ook omdat we een gespecialiseerde payrollpartner nodig hadden die in staat was om snel en dankzij de kwaliteit van zijn netwerk deze zeer gewilde profielen op de markt te vinden."

De inspanningen van HR Partners voldeed aan de verwachtingen. "We hebben vooraf met hen gesproken om de profielen die we zochten zo nauwkeurig mogelijk te definiëren. Hun knowhow stelde ons in staat om een beter inzicht te verwerven en ons in de goede richting te sturen, omdat we nog een deel van de inhoud van één van de twee functies moesten definiëren. Eén van hun experts nam vervolgens het wervingsproces op zich, inclusief marktonderzoek en screening, het opstellen van rapporten over de meest interessante profielen en het organiseren van sollicitatiegesprekken."

Snel en efficiënt

"Wat ik gedurende de hele opdracht heb gewaardeerd? Hun snelheid, flexibiliteit en de vlotte communicatie, maar ook het feit dat ik alleen werd benaderd tijdens cruciale momenten, bijvoorbeeld om een profiel goed te keuren", vervolgt Candice. "Ze hebben al het andere afgehandeld, wat resulteerde in een snelle afronding van deze werving. Dit werkte goed omdat het voorbereidende werk hen in staat stelde om de profielen die we zochten goed te begrijpen en ons dus de juiste kandidaten voor te stellen. Dus ja, de samenwerking voldeed absoluut volledig aan onze verwachtingen."

En wat brengt de toekomst?

"We denken na over hoe we onze opleidingsstrategie kunnen ontwikkelen. HR Partners heeft ons hier ook zeer efficiënt geadviseerd over hoe verder te gaan. En dat zal ons ongetwijfeld van pas komen wanneer dit project concreter wordt," besluit Candice.

 

Alle artikelen